wenske-goes-Kenia.reismee.nl

Veiligheid Kenya

Hallo luitjes,

Hier even een berichtje over omstandigheden in Kenya. Ik weet niet of jullie wat hebben meegekregen op het nieuws, maar er zijn inmiddels al 3 aanslagen geweest in Nairobi. Lees mail die we gehad hebben hieronder:

De Keniaanse autoriteiten houden de Somalische terroristische organisatie Al-Shabaab verantwoordelijk voor de moord en enkele ontvoeringen van vijf Europeanen vanafKeniaans grondgebied (zie rubriek ‘Onveilige gebieden'). Op 16 oktober 2011 zijn Keniaanse militairen Zuid-Somalië binnengetrokken voor een offensief tegen Al-Shabaab. Al-Shabaab heeft hierop vergeldingsacties in Kenia aangekondigd.

Het risico voor terroristische aanslagen in Kenia wordt hiermee verder verhoogd. Plaatsen waar relatief veel buitenlanders bijeenkomen, zoals de grotere winkelcentra ennachtelijke uitgaansgelegenheden in de grotere steden (zoals Nairobi en Mombasa) en andere toeristenoorden, zijn hierbij een potentieel doelwit.

In de vroege morgen van 24 oktober 2011 heeft er in een bar/nightclub in het centrum van Nairobi een granaataanslag plaatsgevonden, waarbij 14 personen gewond zijn geraakt.De aanslag is nog niet opgeëist.

Geadviseerd wordt eerdergenoemde locaties zoveel mogelijk te mijden, zeker als het drukke, (half)open locaties betreft, of dicht bij de openbare weg gesitueerde gelegenhedenen gelegenheden zonder of met gebrekkige beveiliging.
Alle niet-essentiële reizen binnen een afstand van ongeveer 150 km van de Somalische grens, inclusief de provincie Lamu, worden ontraden(zie rubriek ‘Onveilige gebieden').
Op de Indische oceaan voor de kust van Kenia zijn piraten actief. Het risico om gekaapt te worden is zeer hoog, zowel voor commerciële vaart als voor particuliere (zeil)jachten.

Algemeen
Het wordt afgeraden in het donker te voet over straat te gaan. Indien men overdag over straat gaat wordt aangeraden zo min mogelijk waardevolle spullen mee te nemen en bijvoorkeur geen tas, sieraden etc.

Meer informatie kun je vinden ophttp://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/reisadviezen/k/kenia.html

Ik moet zeggen dat er hier veel controle zijn, ze kijken met spiegels onder de auto's, je wordt gescand en gefoileerd, auto's worden ook van binnen geschekt en er is op bepaalde plekken extra beveiliging, want is er normaal ook. Verder hebben wij er echt geen last van en proberen we er ook niet te veel aan te denken. Wel houden we ons aan de veiligheidregels en zijn we altijd samen als we in de avond wel even weg moeten. Ook kom ik woensdag weer lekker naar Nederland, dus dat is ergens ook wel weer lekker:). Wel heb ik een tussenlanding in Nairobi, maar ook dat gaat wel goed komen. Voor diegen die zich thuis zorgen maken, hier is alles ok.

Tot snel liefs Wen

Wieneke

Haai Wen, enge situatie wel hè, zeker als je in die omgeving zit. Goed aan de regels houden en woensdag alweer naar huis!! Wat gaat dat snel zeg, kan me voorstellen dat je ook weer uitkijkt terug te gaan naar NL.
Geniet van de laatste dagen daar met iedereen en wees trots op wat je daar allemaal gegeven hebt!

Spreek je heel gauw weer, sterkte met afscheid nemen lieverd.
Dikke kus!
Wien

Den Djelly Jonguuuuu

Hoi kippetje , heb vandaag pas je blog gevonden, heb zo alles een beetje gelezen en moet zeggen dat we echt trots op je zijn dat je dit toch maar hebt gedaan.
De weken zijn snel voorbij gegaan maar dat is ook wel in ons voordeel dan zien we weer :) .
Nou Poepie geniet van de laatste paar dagen en veilig thuis.

Dikke kus van ons un pootje van Diego en un klauwtje van Ellie xxxxxxxxx

Jennifer

Hey Wendy! Bedankt dat je al je avonturen met ons hebt willen delen. Ik lees dat je as woensdags weer terug in Nederland bent! Wat zal je het hier ook enorm gemist hebben. Ik ben dan ook wel erg benieuwd of je straks als je weer veilig thuis bent heimwee krijgt en wanneer je je reis gaat vervolgen ;) Hoop je snel weer eens te zien xx

Doingoood